W roku szkolnym 2021/2022 Gminna Biblioteka Publiczna w Zarszynie i Szkoła Podstawowa w Zarszynie realizują projekt pt. ”KROKUS”. Jest to międzynarodowy projekt realizowany przez Żydowskie Muzeum Galicja, a zainicjowany przez Holocaust Education Trust Ireland. W tegorocznej 13 edycji bierze udział 570 szkół i ok. 48850 uczniów.
W projekcie biorą udział uczniowie klasy 7 i 8 naszej szkoły wraz z nauczycielem historii, seniorzy z Dziennego Domu Senior+ w Zarszynie, oraz Gminna Biblioteka Publiczna w Zarszynie. W I etapie projektu przeprowadzono lekcje historii w szkole, podczas których uczniowie dowiedzieli się o tragicznych wydarzeniach II wojny światowej i o Holokauście. Następnym punktem zrealizowanym w ramach zaplanowanych działań było spotkanie młodzieży szkolnej z miejscowymi seniorkami, które miało miejsce 9 listopada 2021r. w siedzibie Gminnej Biblioteki Publicznej w Zarszynie. Podczas spotkania uczestnicy wysłuchali wykładu nauczyciela historii o tragicznych losach miejscowych Żydów, którzy zostali zamordowani podczas okupacji. Przedstawiono także działania Polaków, którzy z narażeniem własnego życia ukrywali i pomagali ludności żydowskiej. Wykładowi towarzyszyła wystawa nawiązująca do omawianych zagadnień. W spotkaniu uczestniczyło 12 uczniów z klasy 7 wraz z wychowawcą oraz 7 seniorek z DDSenior+. Kolejnym etapem realizowanego projektu było posadzenie przez uczniów klasy 7 z naszej szkoły 19 listopada 2021r. przed budynkiem biblioteki cebulek żółtych krokusów w celu upamiętnienia półtora miliona żydowskich dzieci oraz tysiąca innych narodowości zamordowanych w czasie II wojny światowej. Kolor kwiatów przypomina żółte gwiazdy Dawida, które Żydzi zmuszeni byli nosić w wielu okupowanych przez nazistowskie Niemcy krajach.
Przez okres realizacji projektu dostępna jest wystawa okolicznościowa w siedzibie biblioteki dotycząca życia ludności żydowskiej podczas okupacji niemieckiej oraz ukazująca pomoc jaką udzielali Polacy ratując Żydów, wystawę wzbogacają filmy dokumentalne przedstawiające losy ludności żydowskiej.