W październiku w ramach Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zdrowe życie i pierwsza pomoc”, dzieci z oddziału przedszkolnego 0a uczestniczyły w wyjątkowych warsztatach kulinarnych „Zaczynamy zdrowo!”, których tematem było zdrowe odżywianie oraz korzyści płynące z jedzenia zdrowych produktów. Na początek przedszkolaki zamieniły się w degustatorów owoców i warzyw. Następnie dzieci samodzielnie przygotowały pyszny i zdrowy sok owocowy z jabłek, gruszek, śliwek, cytryny i bananów. Była to świetna okazja do nauki współpracy, rozwijania kreatywności oraz poznawania wartości zdrowego odżywiania. Warsztaty sprawiły dzieciom wiele radości, a efektem wspólnej pracy był kolorowy, pełen witamin deser. Było zdrowo i pysznie. W zerówce odbyły się zajęcia kulinarno-edukacyjne pod tytułem „W spiżarni Pani Jesieni”. Celem zajęć było przybliżenie dzieciom tradycji przygotowywania domowych przetworów oraz utrwalenie wiedzy na temat owoców jesiennych i ich wartości odżywczych. Dzieci z dużym zainteresowaniem uczestniczyły w rozmowie o jesiennych darach sadu, rozpoznawały i nazywały owoce, określały ich kolory, kształty oraz zapachy. Następnie wspólnie przygotowały składniki na kompot – myły, kroiły owoce i układały je w słoikach zalewali owoce wodą i zakręcali słoiki, dowiadując się, jak można przechować smaki lata i jesieni na zimę. Zajęcia sprawiły dzieciom wiele radości, rozwijały ich samodzielność, współpracę w grupie.
W ramach cyklicznych zajęć szachowych dzieci z zerówki kontynuowały swoją przygodę z królewską grą. Podczas spotkania przedszkolaki zapoznały się z kolejną figurą szachową – gońcem, nazywanym również lauferem. Dzieci dowiedziały się, w jaki sposób porusza się ta figura po przekątnych szachownicy oraz jakie ma znaczenie podczas gry. Po części teoretycznej dzieci ćwiczyły ustawianie gońca na szachownicy i wykonywały proste zadania ruchowe, które pomogły im utrwalić poznane zasady. Zajęcia przebiegły w radosnej, pełnej zaangażowania atmosferze. Przedszkolaki z dużym zainteresowaniem uczestniczyły w zabawie, rozwijając przy tym logiczne myślenie, koncentrację i cierpliwość. W ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Zdrowe życie – pierwsza pomoc przedszkolaków” w zerówce został zrealizowany moduł I, którego celem było wprowadzenie podstawowych zasad zdrowego żywienia oraz kształtowanie prawidłowych nawyków prozdrowotnych u dzieci. Podczas zajęć dzieci poznały różnorodne owoce i warzywa, ich wartości odżywcze, a także dowiedziały się, jakie witaminy zawierają i jaki mają wpływ na zdrowie człowieka. Przedszkolaki uczyły się rozróżniać produkty zdrowe od tych, które należy spożywać z umiarem. W ramach działań praktycznych również w zerówce odbyły się warsztaty kulinarne, podczas których dzieci samodzielnie przygotowały zdrowy koktajl owocowy. Zajęcia te wzbudziły ogromne zainteresowanie – przedszkolaki z zaangażowaniem myły, kroiły owoce, mieszały składniki, a następnie z dumą degustowały przygotowany napój. Dodatkowo dzieci rozwijały swoją kreatywność i wyobraźnię plastyczną, tworząc obrazy z owoców i warzyw. Powstały w ten sposób ciekawe i barwne kompozycje, które wzbudziły wiele radości i satysfakcji. Podjęte działania miały na celu rozwijanie świadomości zdrowotnej przedszkolaków, wdrażanie do samodzielności, odpowiedzialności za własne zdrowie oraz kształtowanie pozytywnego stosunku do spożywania owoców i warzyw. Zajęcia przebiegały w miłej i radosnej atmosferze. Dzieci chętnie uczestniczyły w proponowanych aktywnościach, dzieliły się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami dotyczącymi zdrowego stylu życia. W oddziałach przedszkolnych odbyło się dodatkowo spotkanie z przedstawicielami Centrum Dziedzictwa Przyrodniczego w Posadzie Zarszyńskiej Panią A. Niemiec i Panią T. Komańską poświęcone tematowi „Oznaki jesieni”. Podczas zajęć dzieci rozmawiały o zmianach zachodzących w przyrodzie o tej porze roku, rozpoznawały dary jesieni oraz utrwalały wiedzę na temat roślin i zwierząt przygotowujących się do zimy. Na zakończenie spotkania przedszkolaki wykonały pracę plastyczną – w zerówce koszyk z jesiennymi liśćmi, a u młodszych dzieci jesienne drzewo, rozwijając przy tym swoją wyobraźnię, zdolności manualne i poczucie estetyki. Zajęcia przebiegły w miłej atmosferze, a dzieci z dużym zainteresowaniem uczestniczyły w rozmowach i aktywnościach związanych z tematyką jesienną.



